Pari vuotta sitten julkistettujen Boss Katana -bassokombojen rinnalle Boss lisäsi kesän korvilla ammattiluokan bassonupin ja siihen sopivan kaiutinkaapin.
Katana-500 Bass Head on 500-wattinen voimanpesä, mutta olemukseltaan kevyt ja kompakti. Bossin suunnittelijat ovat kuitenkin pitäneet huolta, että etupaneelissa on riittävästi tilaa kaikille säätimille ja kytkimille. Eri toimintojen asettelu on myös looginen ja helposti hallittavissa.
Monet Boss-nupin etupaneelin toiminnoista sisältävät kolme eri vaihtoehtoa ja sen vuoksi Katanassa käytetään taustavalaistuja kytkimiä, joiden vihreä, punainen ja oranssi loiste ilmaisevat kulloistakin valintaa.
Perussignaalin muokkaus
Ensimmäisen käyttökerran yhteydessä kannattaa hyödyntää Boss Katana-500:n erinomaista Cab Resonance -toimintoa. Se mittaa nuppiin liitetyn kaapin ominaisuudet noin 20 sekunnissa erilaisilla pörinöillä ja piippauksilla, ja optimoi tämän perusteella vahvistimen lähtösignaalin kyseiselle kaapille sopivaksi.
Automaattinen kalibrointi tunnistaa esimerkiksi alimman mahdollisen kaiuttimen toistaman taajuuden, ja osaa analysoida samalla ylätaajuuksien resonansseja ja valmistajan mukaan erinäisiä nimeämättömiä parametreja. Prosessin jälkeen vahvistimen käytöstä saa vieläkin enemmän irti.
Jo yksinomaan perussignaalin muokkaukseen Katana-vahvistimessa on runsaasti eri työkaluja. Ihan alkuun voi muovata kolmella eri Pre Shape -käyrällä soundia johonkin tiettyyn genreen sopivaksi. Keskialueelta kuopalle ekvalisoidun lisäksi valikoimassa on erityisen kirkkaasti soiva ja toistoalueeltaan laajennetu versio.
Amp Feel -toiminto puolestaan vaikuttaa vahvistimen karaktääriin ja reagointiin.
Vintage-vaihtoehto lisää sointiin putkivahvistimiin käsitteenä liitettävää ”lämpöä” ja se on myös transienttitoistoltaan hitaampi tai loivempi.
Modern-valinta puolestaan vie toiseen suuntaan ja siitä lähtee ”nykyvahvistimille” ominaisempi soundi ja nopeampi atakki. Amp Feel on kuitenkin tarjolle annettu optio sellaista haluavalle, eikä sitä ole pakko käyttää – kytkimen väliasennossa vahvistin toimii neutraalisti ihan omana itsenään.
Nelialueinen taajuuskorjain on vieläkin monipuolisempi kuin miltä se ensisilmäyksellä näyttää, koska kummankin keskialueen korjaimen vaikutustaajuuden voi valita kolmesta eri vaihtoehdosta.
Vahvistettavan taajuusaluuen leveyteen pääsee myös käsiksi. Bottom-säätö vastaa tavanomasta ylipäästö-suodinta (hi-pass) ja sillä voi siis rajata bassokaistan alareunan pois halutun taajuuden alapuolelta esimerkiksi esiintymislavan liiallisen resonoinnin tai esiintymistilan kuminan hillitsemiseksi. Bottom-suotimen rajataajuus on ylimmillään 200 hertsiä.
Diskanttitoiston rajaus hoidetaan Hi Cut -painokytkimellä, jota painelemalla voi selata kolmen eri vaihtoehdon välillä. Sopiva valinta pitää punnita puhtaasti kuulon ohjaamana, sillä instrumenttivahvistimien valmistajille melko tyypilliseen tapaan Boss ei kerro Hi Cut -suotimen vaikutuksista sen enempää taajuuden kuin suotimen jyrkkyydenkään suhteen.
Sama perinteinen ”korva edellä” -metodi ohjaa myös edellä mainitun eq:n käyttöä.
Saako olla lisää mausteita?
Katana-500 Bass Headistä lähtevä soundi on jo sellaisenaan erinomainen ja monipuolisesti muokattavissa edellä luetelluilla keinoilla. Soundia voi kuitenkin jalostaa vielä lisää omaksi kokonaisuudekseen erotetun prosessorilohkon toiminnoilla, joista ensimmäinen on yhdellä säätimellä operoitava kompressori.
Siihen liittyvän Comp-kytkimen taakse on tehtaalla ladattu kaksi erilaista kompressoria ja yksi limitteri, joista käyttöönsä voi valita sopivimman.
Kompressorin perään sijoitettu Drive toimii samalla idealla, ja särötyypiksi voi valita overdriven, distortionin tai fuzzin.
Sekä kompressorin että Driven säädin toimii enemmän/vähemmän-periaatteella, mutta jälkimmäiseen on varattu vielä lisäsäätö Blend, jolla basson puhdasta signaalia ja säröä voi miksata keskenään. Ja tietystikin Blendille on sitten jälleen oma painokytkimensä, jolla voi valita miksataanko säröä ja puhdasta koko taajuuskaistalla vai esimerkiksi pelkästään bassotaajuuksilla.
Kolmantena on FX-osio, johon on tehtaalla ladattu kolme efektiä – chorus, touch-wah ja oktaaveri. Tällä osastolla säätimen toiminta riippuu valitusta efektistä. Choruksessa ja oktaaverissa lisätään tai vähennetään efektin voimakkuutta, kun taas touch-wah:n tapauksessa säädin vaikuttaa efektin cut-off-taajuuteen. FX-osaston Tap-nappi ei toimi missään näistä efekteistä, mikä voi aluksi ihmetyttää, mutta siihenkin asiaan löytyy kuitenkin selitys ihan tuota pikaa.
Ohjelmointi ja ohjattavuus
Tap-napin selitys on, että kuorensa alla Katana-500 Bass Head tarjoaa runsaasti lisää eri efektejä, joihin pääsee käsiksi Boss Tone Studio -applikaation kautta. Liitäntä tietokoneeseen hoidetaan USB:n kautta ja ohjelma toimii macOS:llä (11.x tai isompi) sekä Windowsilla (10 ja 11).
Applikaatiolla sujuu kätevästi soundien seikkaperäinen muokkaus sekä valmiiden ohjelmien hallinnointi.
Boss Tone Studio avaa käyttäjälle runsaasti enemmän säädettäviä parametreja ja efektejä. Tietokoneelle koodatut applikaatio-versiot voi ladata käyttöönsä Bossin verkkosivustolta, älylaitteeseen vastaavat saa Android- ja iOS-versioina appikaupoista.
Vaikka Comp- ja Drive-osastoille tarjotaankin yhä ainoastaan eri kompressori/limitteri- ja säröefektejä, kasvaa FX-osaston valikoima laidasta laitaan. Ja nyt Tap-napillekin on käyttöä esimerkiksi delay-efekteissä.
Katana-500:n efektien laatu on mielestäni erinomainen. Tone Studio -ohjelmassa on jokaiselle efektille runsaasti säätövaraa, jonka ansiosta soundia saa muokata mielin määrin makunsa mukaan.
Sekin tulee huomioida, että Katana-500:n takapaneeliin voi liittää suoraan yhden ekspressiopedaalin, jolla voi joko säätää lennossa vahvistimen master volumea tai esimerkiksi wah-wahin toimintaa. Ja siitä puhuen, ekspressiopedaalin toimintatapa määritellään sekin applikaatiossa, kuinkas muutenkaan…
Boss Tone Studiossa mainitaan myös kolme kanavapaikkaa (Ch 1–3), vaikka itse vahvistinnupista löytyy säätimien lisäksi vain yksi ohjelmapaikka (Memory). Lisäkanavat tulevat käyttöön, kun Katanaan liitetään erillisenä varusteena myytävä GA-FC-jalkakytkinyksikkö (hinta-arvio noin 130 euroa), jolla voi vaihtaa kanavapaikkojen (ja etupaneelin asetuksien) välillä, sekä laittaa säröt ja efektit päälle tai pois.
Vaihtoehtoisesti GA-FC-jakkiin voi liittää myös Bossin pienempiä jalkakytkimiä (FS-5, FS-6 tai FS-7), joilla pystyy vaihtamaan Memory-muistipaikan ja ”etupaneelisoundin” välillä, sekä laittamaan särön päälle tai pois.
Virtuaalimikitys, USB ja Bluetooth
Linjalähdöt XLR-liittimellä ovat jo pitkään olleet standardivarusteita bassovahvistimissa, mutta Boss Katana-500 Bass Head tarjoaa tähän vielä virtuaalikaapin ja virtuaalimikityksen pikanttina lisänä. Tehdasasetuksena etupaneelin Line Out -kytkimen takana on kolme eri vaihtoehtoa:
LIVE mallintaa lähimikitetyn kaapin soundia, REC siirtää virtuaalimikin hieman kaapista kauemmas, ja BLEND yhdistää näiden kahden mikrofonin signaalit.
Boss Tone Studiolla voi myös säätää omia Custom-asetuksia Line Out -kytkimen neljättä muistipaikkaa varten. Ohjelmassa on tämän Custom-vaihtoehdon tekoon mm. eri mikrofoneja ja tarkkoja säätöjä mikrofonin kohdistusta ja etäisyyttä varten.
USB-portti voi toimia myös audiotilassa, joka tekee Katana-nupista audio interfacen kahdella tulolla ja lähdöllä (pre tai post).
Katana-500:n takapaneelista löytyy myös valmis paikka Bossin omalle Bluetooth-palikalle (lisävaruste), jolla voi syöttää mobiililaitteen ääntä bassovahvistimeen.
Normiliitäntöjen lisäksi takalaidassa on myös paikka erikseen hankittavalle Blue Tooth -vastaanottimelle, jonka avulla taustaraidat jammailulle voi lähettää vahvistimeen langattomasti vaikkapa puhelimesta tai tabletilta.
Boss Katana Cabinet 112 Bass
Vahvistimen kaveriksi valmistaja toimitti niin ikään kesän alussa julkistetun Katana Cabinet 112 Bass -kaiutinkaapin. Refleksi-periaatteella toimiva kotelo on päällystetty mustalla keinonahalla ja sen nurkat on suojattu paksuilla muovikulmilla. Katana-kaapin tukeva etukangas on kuosiltaan musta.
Koska Cabinet 112 Bass on leveämpi kuin mitä sillä on korkeutta, kaapin kantokahva on sijoitettu toiselle sivuseinälle.
Elementteinä kaapissa on yksi 12-tuumainen neodyymikaiutin sekä erillinen diskanttipilli. Kotelon takapuolelta löytyvät Low/High- ja On/Off-kytkimet tweeterille, sekä kaksi Speakon-jakkia – Input ja Link.
Konstruktiona Katana Cabinet 112 Bass -kaappi vaikuttaa kaikin puolin laadukkaalta ja tukevalta. Suorituskyvyltään se myös istuu nyt kokeillun vahvistimen pariksi mitä parhaiten.
Laadukas ammattilaite suvereenilla otteella
Bossin uutuuskattaus basistille suorastaan huokuu laatua – kaikki tuntuu jämerältä ja toimintavarmalta.
Katana-500 bassonuppi tarjoaa rutkasti vastinetta hinnalleen, jo ennen kuin otetaan Tone Studio -applikaatiota edes mukaan laskuihin. Mitä muuta tässä edes voisi toivoa, kun vahvistin kuulostaa erittäin terveeltä, laadukkaita muokkausmahdollisuuksia on tarjolla runsaasti, yhdeksän järkevää efektiä on laitettu mukaan, ja vahvistimen teho on enemmän kuin riittävä?
No eipä paljoakaan, mutta ilmaisella Boss Tone Studiolla niitä lisämahdollisuuksia sitten kumminkin saa. Apilla voi kustomoida Katana-500-nupin aivan kokonaan omien tarpeiden mukaan ja tallentaa ennakkoon tehtyjä soundiasetuksia eri soittimia, bändejä tai keikkoja varten.
Studiotyöskentelyä ja isoja keikkoja ajatellen Katana-nupin täysin varusteltu DI-lähtö kaappi- ja mikrofonimallinnuksineen on kuin piste iin päällä.
Katana Cabinet 112 Bass -kaappi puolestaan on optimoitu soundiltaan ja tehonkestoltaan Katana-500-nupin kanssa käytettäväksi, ja jo yhdellä kaapilla soundi on hyvin iso ja maukas.
Kokonaisuudessa Bossin uusi bassostäkki on kompakti ja kevyt ammattitason voimapesä.
Boss Katana-500 Bass Head
Ohjelmoitava bassonuppi
• D-luokan vahvistin, 500 W teho (4 ohmia)
• yksi kanava plus yksi muistipaikka
• GA-FC-jalkayksiköllä (lisävaruste) käytettävissä kolme muistipaikkaa
• kolme Amp Feel -vaihtoehtoa (Vintage, Flat, Modern)
• nelialueinen EQ (kummallekin keskialueen yksikölle kolme eri vaikutustaajuutta)
• Pre-Shape (kolme vaihtoehtoa perussoundiksi)
• erilliset basso- ja diskantti-suotimet
• yli 60 efektiä Boss Tone Studio -ohjelman kautta
(Windows & Mac, Android, iOS)
• kompressori-, särö- ja efektilohkot
(kolme vaihtoehtoa per efekti)
• Line Out (nelipykäläinen ohjelmoitava valintakytkin reititykselle)
• Cab Resonance (optimoi vahvistimen toiminnan kaiutinkaapin mukaiseksi)
• Pad- ja Mute-kytkimet
• sisäinen USB-äänikortti
• Takapaneelin liitännät: Speakon-kaiutinliitäntä (2 kpl), Line Out (XLR) omilla Pre/Post- ja Ground Lift -kytkimillä, Phones/Record Out (6,3 mm:n jakki), Expression Pedal (6,3 mm), GA-FC (6,3 mm), USB-portti (B), sekä paikka Bluetooth-adapterille (lisävaruste)
• paino 4 kg
• katuhinta noin 880 €
Boss Katana Cabinet 112 Bass
• 250 W tehonkesto (500 W peak)
• nimellinen impedanssi 8 ohmia
• 12-tuumainen neodyymikaiutin sekä diskanttielementti
• Low/High- ja On/Off-kytkimet tweeterille
• Speakon-liitinnät (Input, Link)
• kantokahva
• paino 16,5 kg
• katuhinta noin 880 €
Lisätiedot: Roland Suomi
Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin printtinumerossa 4/2024. Vastaavantyyppisiä, niin lyhyitä kuin pitempiäkin, käyttökokeisiin perustuvia tuotearvioita julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa.
Jos pidät näitä juttuja hyödyllisinä tai viihdyttävinä, voit tukea Riffin tulevaa julkaisutoimintaa kätevästi ostamalla itsellesi vaikka tuoreen printtinumeron tai tilaamalla lehden esimerkiksi kahden numeron tutustumistarjouksena.
Riffin voi ostaa digitaalisena näköispainoksena Lehtiluukku-palvelusta.
Printti-Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan.
Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta.