Huhtikuun alun Frankfurt huokuu kevään lämpöä harmaasta pilvipeitteestä ja tihkusateesta huolimatta. Matka messuille mutkistuu hieman, sillä tuttu S-juna ei nyt kulje ratatöiden vuoksi. Raitiovaunuun päästyä konkretisoituu eri liikennevälineiden vetokyky. Juniin mahtui aina istumaan, mutta raitiovaunu on tupaten täynnä ja eteneekin hitaasti – kaikki eivät kuitenkaan ole vaihtaneet maanalaista muuhun joukkoliikenteesen vaan kadut täyttyvät töihin pyrkivien yksityisistä ajoneuvoista.
Sisäänkäynti vanhan Festhallen luota vie melko suoraan Prolight & Soundin tämänvuotisille halleille, mutta koukkaus lehdistökeskukseen vaatii pienen mutkan.
Ylimääräiset kamat säilytykseen, kamera olalle ja halleja kohti.
Ensimmäisen messupäivän aamuna neloshallin yläkerroksessa oli vielä hiljaista. Slate Media Technologyn kosketusnäyttöön perustuvaa Raven-mikseriäkin olisi päässyt kokeilemaan ihan jonottamatta. Pari tuntia myöhemmin tilanne oli jo toinen.
Isossa maailmassa myös musiikki- ja mediatuotanto ovat niin isoa liiketoimintaa, että se elättää erikoisosaajia kuljetuslaatikoiden rakentajista riggaustarvikkeiden valmistajiin. Studiotoimintaan keskittyvä Zaor valmistaa kalusteita kaiken kokoisina. Hienoja ja hinnakkaita. Mutta ainahan voi imeä inspiraatiota, ties vaikka olisi itse perinyt sopivasti puusepän vikaa…
Erikoistarvikkeista puheenollen: väreillä voi koodata, niillä voi kiinnittää huomioita, tai toisaalta kirkaskin väri voi olla juuri se, joka sulautuu taustaan. Vaikka alan tyyli perustuukin pitkälti mustaan, niin tehdään niitä keikkoja toisinaan väritetyissäkin miljöissä.
PAX ProAV Groupin Pohjoismaiden ja Baltian liiketoiminnan kehittämisestä nykyisin vastaava Jarmo Roivas kertoo, että alalla on nyt kolme selkeätä kasvusektoria. Ensimmäinen on turvakuulutus- ja yleisäänentoisto, toinen on yritysten tarvitsema tekniikka etäneuvotteluihin ja kolmas on kokoustilojen ja auditorioiden AV-tekniikka.
Osastolla jutellessa käy nopsaan selväksi, että PAX ProAV Group kattaa kaikki kolme kasvusektoria omilla tuotemerkeillään, jotka ovat ATEIS, MessengerPro, Penton, Terracom ja Xavtel.
Miksi akustoida vain studioita, kun samanalaiset ongelmat rassaavat myös keikoilla?
Ratkaisuja pienten lavojen kovapintaisten lähiseinien vaimennuksista aina stadionkokoluokkaan löytyy, jos on tahtoa ja massia… Kuvat ovat Event Acoustics Technologyn osastolta.
Yhdysvaltoja myöten noteeratut Picturallin mediaserverit ja -toistimet edustavat uutta kaustislaista kansanperinnettä. Samuli Valo tuli Frankfurtiin esittelemään juuri julkaistua Mark II -tuotelinjaa, joka tarjoaa tuttujen mallien rinnalle ”lisää potkua, performanssia, outputtia ja modulaarisuutta”.
Valo paljastaa, että muun muassa Panasonicin osaston peilipäätykkien kuvaprosessointi hoituu Frankfurtissa Picturallin kalustolla.
Microtech leikkisänä – uudelle pallokuvioiselle M320-mallille oli laadittu syntymätodistus oikein kuvan kera.
Solja Nieminen ja Marko Ylianttila edustivat Harman-konsernin osastolla. Etualalla AKG:n C7, valmistajansa solistimikrofonien uusi huippumali. Tarkemman tuoteuutisen löydät tämän linkin kautta.
Messut ovat erinomainen paikka tutustua myös kummallisuuksiin.
Holoplot ääniseinä rakennetaan moduuleista, johon kuuluu 12 kappaletta neljän pikkukaiuttimen muodostamaa rimpsua ja 16 pareittaiin sijoitettua hieman isompaa kartiota. Vaikka isompi onkin suhteellista, kaikkien kokoluokka on työmiehen kämmenen alaa pienempi.
Yhtenäisen aaltorintaman liikkeelle puskeva Holoplot tarjoaa valmistajan mukaan muutamia erityisetuja perinteiseen kaiuttimeen nähden. Ensinnäkin äänenpaineen kerrotaan pysyvän samana etäisyydestä riippumatta, joten kuuluvuus eturivistä takasaliin on sama.
Koska yksi elementti tuottaa itsessään vain hyvin vähän ääntä, on seurauksena toinen etu: mikrofonia voi käyttää aivan seinän tuntumassa, eikä kierto tule ongelmaksi. Ja koska kaiuttimia on niin monta ja niitä voidaan syöttää erikseen, voidaan DSP-ohjauksella suunnata ääntä hyvin tarkasti eri katsomon osiin.
Ja tässä kohtaa valmistaja lupaa, ettei kansainvälisen konferenssin tulkkaaminen vaadi enää jatkossa kuulokkeita, sillä lavan takaseinäksi sijoitetulla Holoplotilla voidaan eri kielten tulkkaukset suunnta juuri niille jakkaroille, joissa kyseisen kielen kuulijat istuvat.
Viisi rinnakaista moduulia kahdessa kerroksessa riittää sivuttaissuuntaisen ohjailuun, kolmas päällekkäinen kerros antaa myöten myös korkeussuunnan hallintaan.
Eräs mielenkiintoinen sovellus on Holoplotilla luotu virtuaalinen 3D-ääniympäristö, jossa kaiutinpinta on yhtäällä, mutta yksittäiset tarkoin suunnatut äänikeilat kimpoavat kuulijan havaittaviksi jonkin kovan pinnan kautta. Ja melko hämmentävästi tämä onnistui messujen hälinässäkin – tietyssä kohdassa kuunnellessa vesiputous ja papukaija tosiaan ääntelivät naapuriosaston seinän suunnasta, suoraan Holoplot-seinästä tulevaa ääntä ei sen sijaan kuullut.
Kai Granholm Finlandia-talolta ja Tero Hölttä D&B:n tuotteita edustavalta Msonicilta syventymässä messumallistoon.
Kansainvälisen suunnittelupalkinnon pokanneet Gravity-telineet vaikuttivat näppituntumalla vieläkin paremmilta kuin valmistajan postittaman tiedotteen perusteella olin kuvitellut.
Aalto-kaiutin? Ei sentään vaikka vaneria onkin taivutettu mutkalle. Dutch & Dutch kertoo, että kuvan kaiutin on paitsi kaunis, myös käytännöllinen. Herttakuvioiseksi esitellyn kaiuttimen tuottama äänenpaine on etupuolella 20 desibeliä suurempi kuin kaiuttimen takana. Koko taajuusalueella.
Jari Ukkonen ottaa vastaan messuvieraita tänäkin vuonna työnantajansa Yamahan mikseriosastolla.
Äänentoistossa ”vähemmän on enemmän” pätee paremmin kuin hyvin, uskoo Teemu Räty, joka edustaa amerikkalaisen Danley Sound Labsin tuotteita Euroopan lisäksi Venäjällä ja Lähi-idässä.
Danleyn suunnittelufilosofia lähtee siitä, että korva on äärettömän herkkä äänen tulosuunnalle, ja mitä enemmän äänilähteitä sitä työläämpää on saada ne soimaan yhteen pisteeseen. Danleyn pistesäteilijöistä matkustaa ilmatilaan vain yksi energiakenttä.
Teemu Rädyn seurana Danleyn ulkoilmademon emännät Anna ja Malina.
Celestion lanseeraa aivan uuden kaiutinsarjan kitaralle ja bassolle. Pulse 10, Pulse 12 ja Pulse 15 ovat kaikki teholuokitukseltaan 200-wattisia. Kahden ensimmäisen herkkyydeksi ilmoitetaan 94 dB yhden watin syötöllä. Sarjan kookkain, erittäin pitkäiskuiseksi kuvattu kaiutin antaa sitten vielä kaksi desibeliä enemmän samallasyötteellä.
Hiljattain Sennheiserille palvelukseen astunut Patrick Ihalainen ehti kahden tapaamisen välissä esitellä lehtimiehelle työnantajansa tärkeimmät uutuudet. Joista yhtenä nousi esiin VR eli Virtual Reality. Sen puitteissa voidaan mitata ja mallintaa esimerkiksi konserttisaleja niin, että miksaajalla on mahdollisuus ennen kiertuetta koeponnistaa omaa miksaustaan kyseisessä virtuaaliympäristössä. Hommaan liittyvät neljää kapselia käyttävän VR-mikrofonin lisäksi erikoiskuulokkeet. Palaamme asiaan tuonnempana tarkemmin.
Pauli Molnar Audicolta, Harri Kuittinen Espoon kulttuurikeskuksesta ja Kari Lehtonen Electro Wavesilta vaihtoivat kuulumisia.
Allen & Heathin aivan tuore Qu-SB löytyi sekin hypisteltäväksi kolmoshallin yläkerrasta, josta näyttää muodostuvan äänentoiston uusi päänäyttämö näillä messuilla.
Bright Finlandin tiimi kokoontui Proelin Axiom-osastolla. Vasemmalta lukien Jorma Tikka, Veli-Heikki Auvinen ja Jyrki Mäkinen, oikeassa reunassa joukkueen uusin jäsen, Antti Riikonen.
Lietolainen Aura Audio esitteli ProLight&Soundin ulkoilmademossaan Powersoftin moottorilla varustettuja 40-tuumaisia XD40-subbareita. Ämyrin koko näyttää siis kasvavan kymmenen tuuman vuosivauhtia!
Samalla kun Aura Audion festivaalikalustosta tulee aina vain järeämpää, samaa osaamista hyödynnetään kompaktimmalla asennus- ja hifikaiutinrintamalla. Marko Ala-Turkia esittelee uunituoretta Stefan Lindforsin muotoilemaa modulaarista yksitiekaiutinta, jonka prototyypit matkustivat messuosastolle suoraan muotista.
Messujen toisen päivän koosteen löydät tämän linkin kautta.
Ja lisää kuulumisia Frankfurtin messuilusta tulossa senkin jälkeen…