Shure PSM300 – monitorimiksaus jakoon langattomasti

Perusbändien ja keskikoisten tuotantojen tarpeisiin mitoitettu PSM300 on helppokäyttöinen, audiolaadultaan erinomainen ja kohtuuhintainen vaihtoehto langattomaan monitorointiin.

Shure PSM300 ei ole analoginen eikä se ole digitaalinen langaton järjestelmä. Se on hybridi, jossa 24-bittiseksi koodiksi digitoitu audio prosessoidaan DSP:llä ja singautetaan analogisella kantoaallolla vastaanottimelle, jossa digikoodi puretaan.
Näin yhdistetään valmistajan mukaan kahden maailman parhaat puolet: digitaalinen prosessointi tuottaa kustannustehokkaasti ensiluokkaisen audiolaadun ja analoginen radiolähetys puolestaan takaa nopeuden, jonka ansiosta kokonaislatenssiksi ilmoitetaan vaivaiset 0,7 millisekuntia.

Myynnissä on kaksi erilaista valmista pakettia, joiden lähetinyksikkö on aina sama. Erot löytyvät vastaanottimista ja kuulokkeista. Testiin otettiin hinnakkaampi Premium-paketti.

Käytön kannalta PSM300 on tehty niin yksinkertaiseksi, että järjestelmän tarjoaman kanavamäärän hallinta sujuu minimaalisin tiedoin ja taidoin. Laitteisto analysoi radioavaruutta automaattisesti ja virittää kanavan itselleen. Sen jälkeen lähetin ja vastaanotin yhdistetään pariksi infrapunasäteellä ja näppäinkomennolla.

Shure lupaa enimmillään toimintaan 15 samanaikaista kanavaa, mikä on paljon koska mikrofonikäytöstä poiketen jokaiselle muusikolle ei välttämättä tarvita ikiomaa miksausta ja omaa kanavaa sen siirtämiseen, vaan yhtä ja samaa miksausta voi kuunnella useampikin soittaja.

Eikä saman tarvitse olla tässä yhteydessä kirjaimellisesti ottaen edes prikulleen sama, koska järjestelmä tarjoaa mahdollisuuden siirtää ilmojen halki yhden stereomiksauksen sijasta kaksi monomiksausta – vaikka rytmiryhmän yhtenä ja melodian ynnä harmonian toisena, tai laulun omanaan ja kompit erikseen.
Kumpikin monoelementti ohjautuu kuuntelussa sekä vasempaan että oikeaan korvaan, mutta niiden keskinäisen balanssin musikantti voi itse säätää vastaanottimestaan. Tämä vaatii kuitenkin nimenomaan nyt kokeiltuun Premium-settiin kuuluvan P3RA-vastaanottimen, jonka kansilevyn painokytkimillä myös miksaus sitten onnistuu lennossa kätevästi.
Edullisempaan pakettiin kuuluva P3R ei tätä käyttötapaa tue vaan sen kanssa mennään aina perusmoodissa: stereona.

Hinnakkaampi P3RA tarjoaa edellisen lisäksi muutaman muunkin arvokkaan lisäominaisuuden. Kuten ekvalisaattorin, joka koostuu nimellisesti 100 Hz:n rajataajuuden alapuolella vaikuttavasta bassokorjaimesta ja 10 kHz:n reuna-arvon yläpuolelle kohdistuvasta diskanttisäätimestä. Kummassakin korjaimessa on +/-6 dB:n verran säätövaraa.
Äänenvoimakkuudelle voi P3RA:ssa lisäksi asettaa maksimitason, jonka ylittämisen vastaanottimen limitteri estää.

Perusmalli P3R on rakenteeltaan muovikuorinen, kun taas P3RA on jämäkkä metallirasia. Premium-pakettiin kuuluvaa PR3A:ta voi myös käyttää AA-paristojen sijasta Shuren omalla SB900-akulla, jonka lataamista varten vastaanottimen kuoressa on laturin nastoihin tapaavat kontaktit.

Napit korviin

Yksittäisen järjestelmän hintaan vaikuttavat vastaanottimen ohessa myös korvanapit, joita niitäkin Shure tarjoaa tähän lähtöön kahta eri mallia. Sanana ”nappi” voi johtaa ajatukset puhelintarvikeosaston rimpuloihin, mutta sellaisista ei ole kyse, vaan jo edullisempaan settiin kuuluva SE112-mallikin on suunniteltu oikeaan musiikin kuunteluun. Nyt kokeiltuun Premium-pakettiin kuuluvat mukaan hinnakkaammat SE215-napit, jotka on käsitelty perusteellisesti omassa artikkelissaan Riffin numerossa 3/2014 (luettavissa nyt myös Riffin tämän linkin kautta).

Todettakoon tässä yhteydessä vain lyhyesti, että SE-215:sta onnistunutta muotoilua täydentää monipuolinen valikoima pehmeitä ja joustavia kartio- ja lieriösovitteita, joilla kuulokkeen varsinaisesta runko-osasta erkaantuva lyhyehkö suuntaustorvi tilkitään tiiviisti korvaputken suuaukkoon. Jos ja kun tiivisteistä löytää omaan anatomiaansa kunnolla istuvan vaihtoehdon, saavuttaa ensinnäkin sellaisen ulkopuolisen melun vaimennuksen, että se vetää vertoja jopa korvat peittäville kuppisuojaimille (valmistajan ilmoituksen mukaan jopa 37 dB:n vaimennus), ja lisäksi äänen kvaliteetti tukevasta bassorekisteristä alkaen ylittää tavanomaisten muusikkokäyttöön suunniteltujen studiokuulokkeiden audiolaadun kuin heittämällä, mikä takaa paitsi nautittavan, myös riittävän analyyttisen kuuntelun.

Paremmat työkalut, parempi jälki

Soitto tuppaa tarkentumaan ja laulun vireisyys kohentumaan, kun siirrytään keikoilla kaiutinmonitoroinnista korvanappien käyttöön. Lavamekkalakin yleensä vähenee, mikä taas parantaa saliäänen onnistumismahdollisuuksia. Perusteita korvamonitoreiden käytölle siis on, uhrataan kuitenkin muutama ajatus talousmatematiikalle.

Kalleimmaksi tulee ensimmäinen lähettimen, vastaanottimen ja kuulokkeiden yhdistelmä. Seuraavalle samaa miksausta kuuntelevalle musikantille tarvitsee kuitenkin budjetoida lisähankintana vain hänen vastaanottimensa ja kuulokkeensa, sillä kertaalleen yhdellä lähettimellä ilmaan ammuttua monitorimiksausta voi kuunnella miten monella vastaanottimella tahansa.

Suoraviivaisessa toteutuksessa lähettimiä tarvitaankin vain niin monta, kuin on lavalle lähetettäviä erillisiä miksauksiakin, vastaanottimia taas saman verran kuin on muusikoita. Tällaisessa yhtälössä kokonaiskustannus jää helposti alle audiolaadultaan vastaavien kulmamonitorien. Etenkin kun vastaanottimissa ja kuulokkeissa kustannustasoa voidaan säädellä valitsemalle eri hintaluokan vaihtoehdoista perustelluin.

Kokeilun perusteella PSM300 Premium on audiolaadultaan ja ominaisuuksiltaan täysin ammattikehiin sopiva systeemi. Ingressin viittaus järjestelmän luokitteluun pienten ja keskisuurten tuotantojen ratkaisuksi liittyykin sellaisiin ulottuvuuksiin, joita tarvitaan kun operoidaan tiheästi kuormitetussa radioavaruudessa ja käytössä on monitoroinnin lisäksi luvuttomasti myös mikrofoneja.
Sellaisiin oloihin Shuren raskaammat laitteistot tarjoavat mm. antennien diversity-varmistuksia ja päätaajuuden takana aktiivivalmiudessa olevien varataajuuksien kaltaisia hienouksia, sekä koko järjestelmään hallintaa verkon kautta.
Toisinpäin käännettynä – PSM300 on kustannustehokas ja audiolaadultaan ensiluokkainen vaihtoehto silloin, kun mainitut extreme-ominaisuudet eivät ole tarpeen.


Shure PSM300

Digitaalinen korvamonitorijärjestelmä

• enimmillään 15 samanaikaista kanavaa
• taajuusalue 488 – 937,5 MHz
• 24-bittinen koodaus, 
Shure Audio Reference Companding
• audiokaista: 38 Hz – 15 kHz

Hinnat:
• PSM300 Stereo 
(vain P3T-lähetin ja P3R-vastaanotin): 795 e
• PSM300 Stereo 
(P3T, P3R sekä SE112GR-napit): 845 e
• PSM300 Premium 
(vain P3T-lähetin ja P3RA-vastaanotin): 895 e
• PSM300 Premium 
(P3T, P3RA sekä SE215CL-napit): 975 e

Lisätiedot: Noretron Audio / Bright Finland
 

Tässä artikkelissa käsiteltyä tuotetta koskeva uutinen on julkaistu Riffin sivustolla 2.3.2015

Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin numerossa 2/2015Vastaavan tyyppisiä käyttökokeisiin perustuvia tuotearvioita julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa.

Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan. Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta. 
Ennen vuotta 2010 julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan asiakaspalvelusta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa.
 Lehden digitaalinen versio vuosikerrasta 2011 alkaen on ostettavissa myös Lehtiluukkupalvelusta.

 
12.01.2016
|
Lauri Paloposki
Tekninen toteutus: Sitebuilders Finland Oy